Ronald Pieck
Onderwijsadvies
interim directeur
project manager
Introductie Ronald
Met vele jaren ervaring bij diverse besturen en in diverse functies gewerkt te hebben, weet ik zeker van grote waarde te zijn binnen organisaties.
Het leidinggeven als integraal verantwoordelijke schoolleider aan een team en samenwerken aan het vormgeven van een goede school, vind ik leuk en uitdagend werk. De ontwikkeling van talenten van kinderen biedt enorme uitdagingen! Door middel van mijn inzet, drive en energie ga ik een team verder meenemen in het doelgerichte werken. Ik ben beschikbaar voor zowel korte als langlopende opdrachten.
Wil je weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen, neem dan contact op via het contactformulier of telefonisch via 06-20 409 400.
Mijn ervaring
Implementeren Engels als 2e taal
Implementeren onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
De basis op orde brengen
Verhuizingen
Financiën
(Nieuw) schoolconcept invoeren
Projectleider implementatie Synaxion
Mijn competenties
Hogere orde denken
Planning en organiseren
Betrouwbaar
Loyaal
Communicatief
Stressbestendig
Ervaring in diverse functies
Begonnen als leerkracht voor de klas, op zowel een ‘gewone’ basisschool als in het Jenaplan onderwijs. Daarna doorgegroeid van adjunct naar algemeen directeur. In mijn ontwikkeling als directeur tevens interim management opdrachten vervuld.
Onderwijs adviseur
Toen ik als adjunct-directeur in het Jenaplanonderwijs werkte, heb ik geleerd dat je vanuit visie moet denken en handelen. Voor die tijd waren de meeste trainingen die ik volgde instrumenteel: Hoe hou je functioneringsgesprekken of hoe verbeter je de didactiek in het lesgeven.
Pas toen ik me realiseerde dat alles wat je doet vanuit visie gebeurt, veranderde ook mijn kijk op leidinggeven.
Het maakt werkelijk uit of je opbrengstgericht aan de basisvaardigheden, of dat je de basisvaardigheden als middel ziet voor het onderwijs.
Ik begeleid en adviseer schoolleiders en aankomend schoolleiders, maar ook directeuren om vanuit de visie te denken bij het implementeren van onderwijsveranderingen.
Interim directeur
Als interim directeur heb ik resultaatgericht gewerkt aan het op orde brengen van de ‘basis’ in teams, maar ook een ‘vergeten’ team weer te verbinden; als overbrugging naar een nieuwe directeur bij een fusieproces. Daarbij is het de kunst om 2 teams samen te binden tot 1 team. Scholen met een verbeter- en hersteltraject zijn voor mij de leukste uitdaging!
Ook heb ik een interim periode gehad, waarbij de school een marketing- en profileringsopdracht had. Die ervaring heb ik de afgelopen jaren meegenomen bij mijn laatste school, waarbij de opdracht van het bestuur een pittige was: ‘Zorg voor visie en maak dat de school gaat groeien en de concurrentie met de andere denominaties aan kan’.
Resultaatgericht werken behoort tot één van mijn sterkste competenties.
Project Manager
Een van de projecten waarbij ik betrokken was als project manager was het concept Brede School, waar op een ‘zolder’ kunstenaars in ateliers werkten. Ik heb als voorzitter van de regiegroep, waarbij 3 basisscholen en één school voor voortgezet onderwijs betrokken was, dit project mogen begeleiden.
De begeleiding van de verhuizing van OBS Passe-Partout was een andere enorme uitdaging, waarbij 3 verschillende basisscholen, hockeyclub en kinderopvang werden gehuisvest in meerdere locaties.
Bij Stichting Prohles heb ik als projectleider gewerkt aan het implementeren van inkoopportalen en een projectportaal bij Afas insite en bij de invoering van het schooldashboard van Synaxion.












Implementeren Engels als tweede taal
Kinderen krijgen al vanaf 4 jaar onderwijs in het Engels aanboden. Vanuit het Early Bird programma, een initiatief van het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR) in 2003. Internationalisering in het basisonderwijs is nog steeds in ontwikkeling. Jaarlijks groeit het aantal scholen dat internationaal georiënteerde onderwijsactiviteiten aanbiedt. Met name het vroeg vreemdetalenonderwijs neemt een enorme vlucht. Bijna 1.100 basisscholen bieden vanaf groep 1 een vreemde taal aan, waarvan 90% Engels.
- Vroeg vreemde talen onderwijs (vvto)
- Internationale beleidsontwikkelingen
- Internationaal georiënteerde leerinhouden
- Uitwisseling fysiek en digitaal
De pilot Tweetalig Primair Onderwijs (TPO) is een vijfjarig project in opdracht van de staatssecretaris van Onderwijs. Twintig basisscholen krijgen van hem toestemming om 30 tot 50% van het onderwijs vanaf groep 1 aan te bieden in het Engels, Frans of Duits en de overige helft in het Nederlands. Voorloper op dit programma was Early Bird. Voor meer informatie over Early Bird verwijs ik je graag naar de website
Tweetalig onderwijs wil leerlingen goed voorbereiden op een steeds internationaler wordende samenleving. Daarvoor is talenkennis onmisbaar, maar ook kennis van Europa en ervaring met landen om ons heen. Tweetalig onderwijs heeft dus 2 belangrijke doelen: het bevorderen van een goede taalvaardigheid en het meegeven van een Europees en internationaal perspectief. De taal wordt zo ingebed in een brede, internationaal georiënteerde context.
Voorbeelden van mijn werk
In het kader van de wet op passend onderwijs wordt Da Vinci onderwijs aangeboden. Deze vorm van onderwijs is bedoeld voor hoogbegaafde kinderen met een extra zorgbehoefte.
Het Da Vinci onderwijs is gebaseerd op de 7 uitdagingen van Tijl Koenderink. Vanuit deze uitdagingen gaan Da Vinci leerlingen naast de reguliere stof aan de slag in modules. Tijdens deze modules wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een positieve levenshouding (zelfvertrouwen / growth mindset) en vaardigheden (executieve functies / denk- en onderzoekvaardigheden).
Bij de Da Vinci lessen maken de kinderen gebruik van eigen leerdoelen en een portfolio, waarin ze eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling (onder meer ‘leren leren’). Voor het Da Vinci onderwijs worden regelmatig externen uitgenodigd voor gastlessen, zoals een officieel (KNSB-) erkend schaaktrainer of gastdocent(en) voor programmeren.
Een mooi voorbeeld waar Da Vinci onderwijs optimaal is geïmplementeerd is OBS Passe-Partout in Rotterdam. Kijk voor meer informatie op de website van OBS Passe-Partout

Engels als tweede taal

In deze video leg ik uit waar mijn passie vandaan komt.

Da Vinci Onderwijs
Gegevens
Pieck Performance
KVK nummer 78272416
BTW nummer NL003312611B09
Contact
Boxbergenweg 8, 3207 KK te Spijkenisse
info@pieckperformance.nl
+31 6 20 409 400